containers vans
biznes,  inwestycje

Problemy związane z ustawą o transporcie drogowym

Z założenia wszelkiego rodzaju ustawy oraz prawne regulacje zostały opracowane po to, aby jak najbardziej dzięki ich zastosowaniu możliwe było usprawnienie pracy kierowców, zarówno w transporcie krajowym jak i międzynarodowym.

Ponadto jednym z głównych zadań tego rodzaju ustaw ma być także poprawa bezpieczeństwa na drodze, a także dopracowanie uprawnień posiadanych przez kontrolerów.

Niestety cały problem polega na tym, że niektóre przepisy nie są wystarczająco dopracowane, stąd też w praktyce bardzo często poszczególne przepisy są różnie interpretowane, zupełnie odmiennie od tego, co miał na myśli ustawodawca, zamieszczając dany zapis w odpowiedniej ustawie.


Sprawdź ofertę konsorcjum szkoleniowego Gamma: kursy logistyczne


Najwięcej problemów zarówno przewoźnikom jak i samym kierowcom sprawia zapis mówiący o przekroczeniu czasu pracy w porze nocnej. Ponadto z tym zapisem, a właściwie z jego nieprzestrzeganiem związana jest kara, której dotychczas w polskim prawie dotyczącym transportu drogowego nie było.

Kara za przekroczenie nocnego czasu pracy kierowcy zaczyna się na kwocie 50 zł, a skończyć możne nawet mandatem w wysokości kilkuset złotych, w zależności od tego, jak poważne było naruszenie przepisu. Tu należy wspomnieć o tym, że ukarana zostaje nie osoba prowadząca pojazd, a tylko i wyłącznie przewoźnik, dla którego dany przewóz jest wykonywany.

Niestety, choć przepis wydaje się być niezwykle korzystny, to jednak zarówno wielu kierowców, przewoźników jak i samych kontrolerów interpretuje go na bardzo różne sposoby, co prowadzi niejednokrotnie do wielu dość kłopotliwych sytuacji.

Warto więc mieć na uwadze, że tak naprawdę każda firma transportowa zobowiązana jest do ustalenia dwóch pór nocnych oraz poinformowania o tym swoich pracowników.

Pierwsza pora nocna ustalona jest w oparciu o przepisy prawa i zakłada, że pierwsza przerwa w nocnym czasie pracy kierowcy powinna przypadać na wybrane cztery godziny pomiędzy 00:00 a 7:00.

Należy dodać również, że w tym przypadku nawet minuta pracy w godzinach obowiązywania przerwy powoduje objęcie kierowcy limitem 10 godzin.